Paracetamol (acetaminophen, tylenol) fordobler risikoen for astma og eksem hos unge


Paracetamol (acetaminophen, tylenol) fordobler risikoen for astma og eksem hos unge

Acetaminophen , Mere almindeligt kendt som Tylenol i USA og paracetamol i Europa har været forbundet med udviklingen af ​​astma og eksem blandt unge. En ny undersøgelse viser, at selv månedlig brug af acetaminophen kan mere end fordoble risikoen, mens den årlige anvendelse kan øge risikoen med 50%.

Du kan læse om denne nye undersøgelse i det kommende problem af American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine .

Richard Beasley, professor i medicin, ved Medical Research Institute of New Zealand på vegne af den internationale undersøgelse af astma og allergier i barndommen (ISAAC), sagde:

Denne undersøgelse har identificeret, at den rapporterede anvendelse af acetaminophen hos 13- og 14-årige unge børn var forbundet med en eksponeringsafhængig øget risiko for astmasymptomer.

En del af ISAAC-programmet omfattede to skriftlige spørgeskemaer samt et spørgeskema. De blev administreret til over 300.000 børn i alderen 13 til 14 år i 114 centre i 50 lande.

Børnene blev bedt om at kvantificere deres acetaminophenindtagelse som:

  • Ingen
  • Medium - mindst en gang i løbet af de sidste 12 måneder
  • Høj - mindst en gang om måneden
De blev også spurgt om astma og / eller eksem symptomer.

Undersøgelsen afslørede a Væsentlig forbindelse Mellem acetaminophen brug og eksem eller astma risiko.

Astma- eller eksemrisiko forbundet med acetaminophen viste sig at være:

  • 43% højere astma risiko blandt mellembrugere sammenlignet med ikke-brugere
  • 31% højere eksemrisiko blandt mellembrugere sammenlignet med ikke-brugere
  • 2,51 gange risikoen for at udvikle astma blandt høje brugere sammenlignet med ikke-brugere
  • 99% højere risiko for at udvikle eksem blandt højt brugere i forhold til ikke-brugere
Undersøgelsen viste også, at risikoen for allergisk nasal congestion (rhinoconjunctivitis) var 38% højere for mellembrugere og 2,39 gange større for høje brugere i forhold til ikke-brugere.

Forfatterne tilføjede, at dette var en tværsnitsundersøgelse - kausalitet kunne ikke bestemmes. Der er imidlertid voksende beviser, der peger mod et årsagsforbindelse.

En lille longitudinel undersøgelse i Etiopien, der vurderede risikoen for astma og allergier forbundet med acetaminophenbrug, afslørede et tidsmæssigt forhold mellem acetaminophenbrug og udvikling af astma- og allergi symptomer, der udgjorde større beviser for muligheden for, at acetaminophenbrug faktisk kan medføre den øgede risiko. Denne undersøgelse vil også blive offentliggjort online forud for offentliggørelsen af American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine.

Ifølge andre tidligere undersøgelser udført i USA blev 12 og 14-årige børn tilfældigt udvalgt til at tage enten ibuprofen eller acetaminophen til feber. Dem med luftvejssygdomme viste sig at have en højere risiko for at komme tilbage med astma som ambulante patienter.

Forfatterne mener, at der er nogle biologisk sandsynlige forklaringer på acetaminophenindtag og højere astma og allergi risiko. Acetaminophen kan have en systemisk inflammatorisk virkning, muligvis øget iltspænding som følge af udslippet af glutathionafhængige enzymer, hvilket igen kan føre til forøget TH2 allergisk immunrespons.

Acetaminophen kan også undertrykke immunresponset mod rhinovirusinfektioner, en fælles årsag til alvorlige astmaforværringer i barndommen. Det kan også forlænge den symptomatiske sygdom.

På grund af den øgede risiko forbundet med acetaminophenbrug, beregnede Dr. Beasley og kollegaer, at de befolkningsrelaterede risici - procentdelen af ​​tilfælde, der kunne undgås, hvis risikofaktoren skulle elimineres - var tegn på en bemærkelsesværdig effekt fra acetaminophenbrug.

Dr. Beasley sagde:

Den samlede befolkning, der kan tilskrives risici for nuværende symptomer på alvorlig astma, var omkring 40 procent, hvilket tyder på, at hvis sammenslutningerne var årsagssammenhængende, ville de have stor betydning for folkesundheden. Randomiserede kontrollerede forsøg er nu påkrævet for at undersøge dette forhold yderligere og at styre brugen af ​​antipyretika ikke kun hos børn, men også i graviditet og i voksne.

Kilde: American Thoracic Society

THIS COMMON DRUG DESTROYS YOUR LIVER: DOCTORS WARN (Video Medicinsk Og Professionel 2019).

Afsnit Spørgsmål På Medicin: Medicinsk praksis